Onani
Hej bloggen
Ja som titlen afslører, vil jeg slå et lille slag for onani ☝
Ligegyldig indledning og tanker:
Jeg læser til lærer og synes at seksualitet generelt er spændende. På lærerseminariet Aalborg havde vi (årgang A-2018, 2. års studerende) en såkaldt paragraf 5 uge, hvor vi havde mulighed for at tilmelde os færdselslære inkl. førstehjælp, skrivning og retorik, udannelse og job og sidst men ikke mindst sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
På årgang A-2018, 2 års studerende er der 255 studerende. Tre kurser blev aflyst fordi der var for lidt tilmeldte, ét kursus blev holdt - Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. en uge før kursus startede kiggede lige hurtigt, for at se om der var nogle jeg kendte. Det var der, og vi var 27 tilmeldte!! Ikke ret mange ud af 255 - i mine ører. Vi kom nærmere kurset og da dagen oprandt, var vi 6 studerende + én underviser ! 6 studerende ud af 255!
Der kan self være mange forklaringer på hvorfor at man ikke har tilmeldt sig, men en ting jeg i forbindelse med min uddannelse er jeg blevet gjort opmærksom på at lærerens virke særligt kommer til udtryk i egne interesser og motivationer. Altså jo en mere en lærer brænder for emnet, det faglige, des større chance er der for at hjælpe til en indre motivation for emnet, frem hos eleverne.
Med dette i mente synes jeg det er ærligt at der ikke er flere som har valgt et af de andre kurser. (Jeg havde selv tilmeldt mig 3 af dem) Jeg gjorde det for at komme til at vide mere, mere erfaring med at blive undervist og snakke på kryds og tværs af klasser, som i sidste ende kan være en fordel i forhold til ens relationskompetence. Sidst men ikke mindst gentagelse gentagelse gentagelse. Jo flere måder du selv ser/oplever "samme stof/begreber/teorier" blive fremlagt, des mere, tror jeg, ser, kopiere og videreudvikler man forskellige undervisningmetoder til ens egen virke som kommende lærer. Vi skal drage nytte af hinanden. Kollegaer imellem, studerende imellem, elever imellem. Praise forskellighed og hinandens erfaringer.💥
Med alt det sagt, synes jeg vi skal snakke om det, det handler om:
Onani
Hvad er onani? Hvordan gør man? Hvad er en orgasme? Og hvilke forskelle er der piger/kvinder og drenge/mænd? Og meget mere, synes du det lyder som nogle ting du godt kunne tænke dig at få svar på eller fremlægge for dine elever, så er du mere end velkommen til at klikke her: Link til Google Slides om onani Ved du det allerede? Så er du good to go, dyrk det noget mere. Accepter og embrace det. Snak med venner og veninder, hvis du tør bryde snakken, er der sikkert andre som er klar til at følge trop med spørgsmål og erfaringer.
På sidste slides ses nogle didaktiske spørgsmål man kan bruge i planlægningen af undervisningen.
Hvis man som underviser synes seksualitet kan være svær at snakke om, hjælper det ofte at gå sammen med en anden underviser og lave et forløb. Seksualitet, familiekundskab og sundhed, bør i min optik ikke begrænses kun til uge 6. Det behøver ikke være lange forløb som skal tage tid fra andre fag, men evt. små 10-20 min. oplæg og drøftelse (dialog på klassen. Eleverne! har ordet), en gang hver 2. eller hver måned.
Det var alt for denne mandag, midt i denne corona tid, som godt nok får en til at værdsætte alle ens venner og nærmeste i hverdagene. Hang in there!
Ja som titlen afslører, vil jeg slå et lille slag for onani ☝
Ligegyldig indledning og tanker:
Jeg læser til lærer og synes at seksualitet generelt er spændende. På lærerseminariet Aalborg havde vi (årgang A-2018, 2. års studerende) en såkaldt paragraf 5 uge, hvor vi havde mulighed for at tilmelde os færdselslære inkl. førstehjælp, skrivning og retorik, udannelse og job og sidst men ikke mindst sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
På årgang A-2018, 2 års studerende er der 255 studerende. Tre kurser blev aflyst fordi der var for lidt tilmeldte, ét kursus blev holdt - Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. en uge før kursus startede kiggede lige hurtigt, for at se om der var nogle jeg kendte. Det var der, og vi var 27 tilmeldte!! Ikke ret mange ud af 255 - i mine ører. Vi kom nærmere kurset og da dagen oprandt, var vi 6 studerende + én underviser ! 6 studerende ud af 255!
Der kan self være mange forklaringer på hvorfor at man ikke har tilmeldt sig, men en ting jeg i forbindelse med min uddannelse er jeg blevet gjort opmærksom på at lærerens virke særligt kommer til udtryk i egne interesser og motivationer. Altså jo en mere en lærer brænder for emnet, det faglige, des større chance er der for at hjælpe til en indre motivation for emnet, frem hos eleverne.
Med dette i mente synes jeg det er ærligt at der ikke er flere som har valgt et af de andre kurser. (Jeg havde selv tilmeldt mig 3 af dem) Jeg gjorde det for at komme til at vide mere, mere erfaring med at blive undervist og snakke på kryds og tværs af klasser, som i sidste ende kan være en fordel i forhold til ens relationskompetence. Sidst men ikke mindst gentagelse gentagelse gentagelse. Jo flere måder du selv ser/oplever "samme stof/begreber/teorier" blive fremlagt, des mere, tror jeg, ser, kopiere og videreudvikler man forskellige undervisningmetoder til ens egen virke som kommende lærer. Vi skal drage nytte af hinanden. Kollegaer imellem, studerende imellem, elever imellem. Praise forskellighed og hinandens erfaringer.💥
Med alt det sagt, synes jeg vi skal snakke om det, det handler om:
Onani
Hvad er onani? Hvordan gør man? Hvad er en orgasme? Og hvilke forskelle er der piger/kvinder og drenge/mænd? Og meget mere, synes du det lyder som nogle ting du godt kunne tænke dig at få svar på eller fremlægge for dine elever, så er du mere end velkommen til at klikke her: Link til Google Slides om onani Ved du det allerede? Så er du good to go, dyrk det noget mere. Accepter og embrace det. Snak med venner og veninder, hvis du tør bryde snakken, er der sikkert andre som er klar til at følge trop med spørgsmål og erfaringer.
På sidste slides ses nogle didaktiske spørgsmål man kan bruge i planlægningen af undervisningen.
Hvis man som underviser synes seksualitet kan være svær at snakke om, hjælper det ofte at gå sammen med en anden underviser og lave et forløb. Seksualitet, familiekundskab og sundhed, bør i min optik ikke begrænses kun til uge 6. Det behøver ikke være lange forløb som skal tage tid fra andre fag, men evt. små 10-20 min. oplæg og drøftelse (dialog på klassen. Eleverne! har ordet), en gang hver 2. eller hver måned.
Onani er for alle. Det er helt normalt at onanere. Der findes ikke én måde at gøre det på. Alle kroppe er forskellige, og kan derfor lide forskellige ting. Jeg har selv følt skam over det og følt det som et kæmpe tabu. Done with that!
Vores underviser på det berygtede kursus var Sandt Sjørup. Hun er helt vildt fantastisk! og meget smittende positiv at være sammen med. Hun er foredragsholder og undervisere i Sund Seksualitet. på hendes side står der hun "både henvender sig til udannelsessteder, fagprofessionelle, ledere og privatpersoner, der ønsker mere viden og forståelse for seksualitet." Hun kan varmt anbefales, måske særligt til skoler som ikke har "sund seksualitet" som et vigtigt og prioriteret punkt på dagsorden når det gælder dannelse. Tjek endelig hendes website ud her.Det var alt for denne mandag, midt i denne corona tid, som godt nok får en til at værdsætte alle ens venner og nærmeste i hverdagene. Hang in there!
XOXO Ida
Kommentarer
Send en kommentar